Selecteer een pagina

Het ‘Nederlandse’ merk Andrelon (van Unilever) heeft een campagne in de bushokjes waar een moslima bij staat afgebeeld met een hoofddoek op.
Iedereen die ook maar een halve les marketing ooit volgde weet dat wanneer je een product wil aanprijzen, je laat zien waarom je dat product zou moeten willen hebben. In het geval van shampoo laat je dus haar zien.
Bedrijven die daar van af wijken willen een statement maken. Andrelon wil zich profileren als een merk voor iedereen en daarmee ook de 1 miljoen moslims aanspreken in Nederland.
Op social media wenst het merk zo ook moslims een fijne ramadan. Ook heel nobel. Natuurlijk gaat het bij Andrelon om verbreding van de markt en commercieel is het goed te verantwoorden.
Deze pro-moslim houding stuit echter ook bij veel autochtone Nederlanders tegen de borst. Even los van het gegeven dat het opmerkelijk is dat een haar-merk adverteert naar een doelgroep die heel doelbewust juist haar niet toont, kun je je afvragen hoe oprecht de boodschap is.
Dat zie je ook terug in kritische opmerkingen op Facebook, waarop Andrelon heel ad rem en soms zelfs onbeleefd reageert op iedereen die kritiek heeft op deze opmerkelijke actie.

De groei van de islam is in Nederland in 50 jaar van ongeveer 2.000 moslims opgelopen naar ongeveer 1.020.000 moslims in 2019. De groei van het totale aantal Nederlanders is van ongeveer 10.000.000 naar 17.000.000 gegroeid. De groei van de Islam is dus veel explosiever geweest dan de 70% groei van autochtone Nederlanders. Het resultaat is dat tegenwoordig 6% van de Nederlanders Islamitisch is.
Veel Nederlanders ervaren de komst van de Islam in Nederland niet als positief. Ondanks de explosieve groei is het nog niet eens zo dat de Islam zelf als bedreiging wordt gezien maar er blijken wel veel bij-effecten te zijn door de integratie van deze “nieuwe cultuur”. Of misschien beter het gebrek aan integratie.

Bij politie in de Randstad zijn ze gewend aan het gegeven dat vooral veel Marokkaanse moslims betrokken zijn bij een groot deel van de misdrijven en misdaden. Dit wil niet zeggen dat alle Marokkanen of alle moslims crimineel zijn, zeker niet. Net als bij de Nederlanders is het overgrote deel nooit in aanraking geweest met de politie. Dat neemt niet weg dat er wel een scheve verhouding is. Voor een groot deel van de Nederlanders staat de Islam gelijk aan terrorisme en criminaliteit, vrouwonvriendelijkheid en haat tegen joden, andersgelovigen en homo’s.

Als commercieel bedrijf spreek je niet alleen de doelgroep van 1 miljoen moslims aan. Je laat je niet kritisch uit tegen de nadelen die de niet-moslims ondervinden van deze nieuwe cultuur. Politiek heeft Andrelon de Islam omarmt. Je kunt je afvragen of ze daarmee de autochtone Nederlander ook omarmt, of juist niet.