Selecteer een pagina

Wanneer een probleem zich voornamelijk binnen een bepaalde groep voordoet, dan willen we die groep nog wel eens koppelen aan het probleem. Bekende voorbeelden zijn natuurlijk het Marokkanenprobleem, de Mocromafia maar ook bijvoorbeeld sjoemeldiesels. Het is altijd makkelijk om een vergelijking te trekken met een niet-menselijke groep omdat je dan minder snel iemand beledigd. Niet alle dieselauto’s bevatten software om mee te sjoemelen en toch hebben we het over sjoemeldiesels als het eigenlijk vrijwel alleen om Duitse diesel-auto’s gaat. Het hadden daarmee ook sjoemel-Duitsers genoemd kunnen worden. Maar dat ligt vanzelfsprekend gevoeliger. Waarom vinden we Mocromafia dan wel okay? En Marokkanenprobleem. Een gevatte tegen-opmerking was al eens of we geen mannenprobleem hebben, omdat de meeste pedofielen mannen zijn.

Om de gevoeligheid nog wat verder op de spits te drijven valt het me op dat er een bepaalde link zit bij veel #metoo schandalen. Het begon bij Harvey Weinstein. In Nederland hadden we Job Gosschalk. Daarna kwam er nog een heel rijtje en inmiddels zitten we bij Leslie Moonves. Wie een lijstje van deze hoofdfiguren maakt en zoekt naar overeenkomsten, zal naast invloed ook stuiten op het gegeven dat er vrij veel van hen van Joodse afkomst zijn. Met alle gevoeligheden kun je er geen Joden-probleem van maken. Maar waarom accepteren we dat dan wel als het om Marokkanen gaat?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker van mening dat we een criminaliteitsprobleem hebben waarbij Marokkanen oververtegenwoordigd zijn. Ik vind ook dat dat uitgesproken moet kunnen worden. Maar dat moeten we ook kunnen bij de oververtegenwoordiging van Joodse mannen in het #meetoo probleem. Wat daarmee ook zeker geen Joden-probleem mag worden.