Selecteer een pagina

Even een update met betrekking tot een oude actie van de consumentenbond. Begrijp me niet verkeerd, de Consumentenbond is meestal top. Op 3 mei 2016 liet de Consumentenbond zich voor het karretje spannen van Tradeyourticket. Deze commerciele partij verdient geld aan het doorverkopen van pakketreizen en wilde graag hun markt vergroten door ook af te dwingen dat losse vliegtickets openlijk verhandelbaar moeten zijn tussen consumenten. Even los van de privacy en veiligheidsaspecten is het ook commercieel onwenselijk, vooral voor consumenten.


In de vliegwereld, vooral bij budgetmaatschappijen hebben ze het businessmodel aangepast aan de vraag van de consument. Die vraag is vooral om zo voordelig mogelijk te vliegen, voor het welbekende dubbeltje op de eerste rang.
Op veiligheid kun je niet bezuinigen maar wel op diensten. Zo is ondertussen de optie om gratis bagage mee te nemen wegbezuinigd en ook de optie tot annuleren of aan boord gratis iets te eten. Dit was indirect de wens van de consument. Wie nog wel aan boord wil eten, bagage mee wil nemen of wil kunnen annuleren zal moeten bijbetalen voor deze diensten. Vervolgens willen consumenten nog goedkoper kunnen vliegen. Het gevolg was een prijs op basis van beschikbaarheid. Wie ver van te voren boekt (wanneer er nog veel stoelen beschikbaar zijn) kan minder betalen dan iemand die vlak van te voren boekt. Zo is vliegen voor iedereen toegankelijk geworden, alleen zullen sommige consumenten vroeger moeten boeken dan anderen.


Natuurlijk had Tradeyourticket hier niet veel aan omdat losse tickets nu niet op hun platform verkocht konden worden. Zonder in de achtergrond te duiken is de Consumentenbond meegegaan met deze commerciƫle partij in de illusie dat ze de consument een dienst zouden bewijzen.


De Consumentenbond zette een campagne op om de vliegwereld te bewegen in de richting van Tradeyourticket. Hoewel de nodige consumenten ook niet verder denken dan kortzichtig eigenbelang waren er ook consumenten die aangaven dat de Consumentenbond hier pleit voor een sigaar uit eigen doos. De marge op vliegtickets is dermate laag dat wanneer een andere partij (zoals Tradeyourticket) mee wil profiteren, de consument daar direct voor zal betalen.


Nog verbazingwekkender was de melding een half jaar later dat ze ‘succes’ zouden hebben met hun actie. Het stond op de politieke agenda.


Politieke antwoorden laten altijd lang op zich wachten en uiteindelijk kwam het antwoord van Minister Kamp pas bijna een jaar later. De terugkoppeling is alles behalve onvoorspelbaar. Kamp erkent exact de bezwaren die een jaar ervoor ook op het forum van deze actie stonden van de Consumentenbond.


Het voorgestelde consumentenvoordeel is er niet, in tegendeel. Het is niet alleen een nadeel voor de vliegsector, maar het is ook een nadeel voor consumenten die onder de streep meer zouden moeten betalen zodat een partij als Tradeyourtrip een graantje mee kan pikken.


We mogen hopen dat een degelijke partij als de Consumentenbond bij andere acties de consument weer voorop zet en niet de commercie die de consument op extra kosten wil jagen.